Wat vonden wij van Polen

12 juli 2018

Iedereen die onze blog heeft gevolgd weet inmiddels wel hoe wij e.e.a. ervaren hebben.

Polen is mooi, Polen is lelijk, Polen is jong en Polen is oud. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Wel vinden we Zuid-Polen het er naar teruggaan waard en slaan we het oosten en het noorden gewoon over.

Polen rijden als gekken, dat hebben we al verteld. Er zijn lieve Polen, onbeschofte Polen - conclusie ze zijn niet anders dan de doorsnee Nederlander.

De Polen zijn lang nog niet overal gewend aan toeristen. Bijna nergens waar je komt is informatie in Duits of Engels voorhanden. Alle brochures zijn in het Pools, rondleidingen worden alleen op de meest toeristische plaatsen in het Engels of Duits gehouden maar daar moet je dan wel uren voor willen wachten.

De koffie in Polen is een drama. Hier en daar drink je goede koffie, gemaakt met een koffiemachine maar over het algemeen is de koffie oploskoffie - zelfs in hotels. En dat voor ons, koffie leuten 1e klas.

De vele bouwvallen die we gezien hebben, waar en hoe dan ook, geven een beeld van het verschil tussen arm en rijk, want we hebben ook prachtige huizen e.d. gezien.

Het eten en drinken is niet duur in Polen, dus als we hier straks weer een broodje halen of misschien uit eten gaan krijgen we vast eerst een hartverzakking maar ook dat went wel weer.

De taal is moeilijk maar het lukte toch om goedemorgen te zeggen en wat woordjes te leren.

Kortom, Polen is en was een succes als vakantieland en we gaan zeker een keer terug. Wanneer, dat weten we nog niet maar het zal in ieder geval een combinatie worden van Zuid-Polen met Slowakije en Tsjechië.

Tot een volgend reisblog en bedankt voor jullie reacties en het volgen van ons.

Liefs van Jaap en Monica

1. Yvonneka:
    12 juli 2018
    Je evaluatie geeft duidelijk aan hoe jullie het ervaren hebben positief plus dat doet mij deugd.heb erg genoten van jullie blogs Wanneer gaan jullie weer???als de was klaar is???en de foto's verwerkt!!!kunnen jullie nog een keer genieten van ALLES ciao
  2. Joyce:
    13 juli 2018
    Hmm het was dus zeer de moeite waard.
    En fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Binnenkort maar even een bakkie....
    Maar dan zonder.......