Wat vonden wij van Duitsland..

2 september 2023 - Annen, Nederland

Dat zou een heel verhaal kunnen worden, maar we houden het kort.

Het is een mooi land, dat is zeker, veel afwisseling in landschappen, zeker als je wat verder naar het zuiden komt. De grote steden zijn vaak grauw en niet al te schoon, ook zien we daar naar ons idee wel erg veel bedelende mensen, zowel mannen als vrouwen uit alle culturen. Waar in Nederland nog wel eens een krantje wordt verkocht of een muziekje wordt gespeeld om geld te krijgen wordt hier alleen een hand of bekertje opgehouden in de hoop dat er wat ingegooid wordt. Soms zijn ze zelfs zo brutaal dat ze voor je gaan staan om een euro te vragen. Als je dat weigert zijn ze nog beledigd ook.

De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam, een enkele hork....maar die vind je in Nederland ook. En er zijn toch wel erg veel rokers. Rookwaar is overal nog rijkelijk voor handen, zelfs in de buiten automaten, toch anders dan bij ons. Bij ons zijn die automaten al heel lang uit het straatbeeld verdwenen,

In Hanau is een complete oude stadswijk met flats aangepast t.b.v asielzoekers. Afgesloten met een hek rondom en bewaking. Nog net geen gevangenis. Asielzoekers zagen we overigens tot in de meest afgelegen dorpjes.

Het land is rijk aan cultuur in de vorm van burchten, kastelen, kerken, kloosters en nog veel meer en daar besteden we bovengemiddeld tijd aan. Vakwerkhuizen zijn er in bepaalde streken ook overvloedig...mooi en bijzonder soms. Af en toe zien ze er aan de buitenkant zo scheef uit dat je denkt dat ze zo zullen omvallen.

Ook hier zijn we grote verschillen tussen dure, grote mooie huizen en huizen die bij de eerste de beste niesbui (zeker die van Monica) in elkaar donderen. Met andere woorden ook hier wordt het verschil tussen arm en rijk steeds groter.

Het onderhoud aan de wegen is overigens flink achterop, op de binnenwegen veel lapwerk en gaten, wel is men overal met onderhoud bezig, zeker te merken aan het veelvuldig omleiden van argeloze toeristen. Het heeft nog wat tijd nodig zijn we bang voor. Echter de prijzen van benzine en parkeren maken veel goed. 😄

En wat ons ook nog van het hart moet is dat ze in Duitsland nog steeds geen fatsoenlijke koffie kunnen zetten. Heel enkel was de koffie in de hotels bij het ontbijt redelijk van smaak. Er was een hotel waar ze wel een bonenmachine hadden en de koffie was goed totdat de eigenaar zich er mee ging bemoeien en voor Jaap op allerlei knoppen ging drukken. Toen waren we weer terug bij af.  De beste koffie dronken we in de stadjes of in restaurants toch bij de Italiaanse horeca gelegenheden. Die weten wel een lekker bakkie te serveren. Al met al drinken we vanaf thuiskomst dus weer onze eigen lekkere koffie.

We krijgen regelmatig complimenten voor onze beheersing van de Duitse taal en daar zijn we best trots op.

We komen hier zeker terug want er is nog meer dan genoeg te zien en te beleven......

Jaap en Monica deze keer

En dan zijn we dus net thuis, eten een broodje, breekt er van Monica een stuk kies af. Maandag maar even de tandarts bellen. Pfuu

1. Anneke Greving:
    2 september 2023
    Heb genoten van jullie reisverhalen, wat een belevenis allemaal,Ik vond de Kerst wel heel speciaal. Gr Anneke
  2. Elleke van Ginneken:
    3 september 2023
    Dankje voor dit slotverhaal Jaap en Monica.Al lezend toch weer wat opgestoken van jullie reis. Erg leuk! En Monica ,wat een pech met die kies ,,gelukkig naar je eigen tandarts! Welkom thuis & Fijn weekend Gr.Elleke
  3. Tina:
    27 september 2023
    Prachtige foto's en verhalen!
    Diverse plekken ook geweest maar ook veel onbekende plekken. Mooie tips om daar ook nog eens te gaan bekijken👍🤩