Alkmaar, kaasmarkt en toeristen

26 april 2024 - Heerhugowaard, Nederland

Omdat we toch in Noord-Holland zijn en heel dicht in de buurt van Alkmaar hadden we al bij het boeken afgesproken om dan ook de kaasmarkt met de bijbehorende kaasdragers te bekijken.

In Alkmaar een parkeerplek gevonden in een parkergarag en vol goede moed richting kaasmarkt. Uiteraard onderweg ook nog andere zaken gezien en e.e.a. gekocht. Er was zelfs al iemand die voor morgen (koningsdag) al een plekkie had uitgezocht waar hij op zijn oranje kleden zijn spullen (lees zooi) kon uitstallen. Iets verderop ook een aantal mensen die al met winkelwagens vol bakken en allerhande goed bedoelde spullen in de weer waren om voor morgen al in alle vroegte los te kunnen gaan. We zien bordjes bij winkels met "deze plek vrijhouden ivm koningsdag". Ja, als je wat wilt verkopen moet je er vroeg bij zijn.

Dan komen we op de kaasmarkt in een ongelooflijke kleredrukte terecht. Mensen verdringen elkaar achter de hekken en natuurlijk dringen wij mee. We kunnen wel wat foto's maken maar of dit hele festijn nou echt aan ons besteed is laten we maar in het midden. Laten we duidelijk zijn, Alkmaar nog een keer? Ja hoor, absoluut. Alkmaar een 2e keer op vrijdag?, nou nee, laat maar.

Als we ons door de menigte van tig nationaliteiten een weg banen om uit de gekte te komen blijkt dat het nog veel gekker kan. Een stuk of vier volslagen idioten hebben zich in deze dringende menigte gemengd met hun fietsen aan de hand. De grootste branieschopper voorop die al bellend blijk geeft van zijn ongenoegen dat het niet opschiet. Goh hé, hoe zou dat nou toch komen. Met de vragen of ze niet beter kunnen gaan fietsen schiet het ook niet op want volgens hen ligt het aan al die fotograferende mensen. Je zou bijna, als je de ruimte zou hebben, dubbel liggen van het lachen, maar ja die ruimte is er niet dus dan maar gewoon in de lach schieten.

Eindelijk ontworstelen we de menigte, komen in rustiger vaarwater en onderweg nog e.e.a. bekijkend gaan we naar de auto terug. In het straatje de Achterdam worden nog een best aantal kamers voor de verhuur aangeboden maar krijg nou net niet de indruk dat je daar de woningnood mee oplost.

We maken nog een praatje met een vriendelijk meneer die ons vertelt dat er op een grote zandbak drie grote woontorens gebouwd zullen worden. De huizen variëren van starterswoningen van 254.000 euro tot een penthouse van zo'n 1,1 miljoen. Och, zijn wij toch blij dat we gewoon kunnen Drentenieren. Dat vind hij wel leuk. Hij gaat naar zijn werk, vlakbij, en wij naar de parkeergarage.

Alkmaar uitrijdend moeten we ivm afsluitingen voor koningsdag hier en daar omrijden. Op zich niet zo moeilijk maar als we dan een fietspad over moeten steken waar ook een wegversmalling is aangelegd meent een Alkmaarse dat wij maar achteruit moeten en komt ze bozig en op hoge poten de auto uit. Ze vertelt Jaap dat hij achteruit moet maar als zij gewoon door rijdt kan Jaap voor de fietsers vrijbaan maken en is er niet aan de hand. Sommig fietsers bemoeien zich er ook mee dat de dame gewoon moet doorrijden en die krijgen ook de wind van voren. Vast met het verkeerde been uit bed, euh, uit de auto gestapt. Als er achter haar nog 2 auto's op haar wachten kiest ze eieren voor haar geld en rijdt verder, uiteraard tegen Jaap nog schreeuwend dat ze zijn rijbewijs moeten innemen. Voor de rest was Alkmaar heel leuk en gezellig.

We doen onderweg nog wat kringloopwinkels aan en sukkelen met mooi weer en genietend van de bollenvelden terug naar het hotel.

De musea doen we nog eens op een rustiger moment, nu nog even rustig aan en morgen weer naar huis.

Drie dagen Nood-Holland zit erop. We hebben veel gezien en gehoord en zijn ervan overtuigd dat we Alkmaar nog wel eens keer overdoen.

1. Willie Grupper:
    26 april 2024
    Ondanks die enorme drukte toch nog kaasdragers op de foto, knap hoor. Mooie reportage en morgen goede reis naar Annen.
  2. Tina:
    26 april 2024
    Tip om de volgende keer, op een door de weekse dag, met de rondvaartboot te gaan.
    Kaasmarkt hebben jullie al gezien😁
    Goede reis naar Annen
  3. Gerda Nijman:
    26 april 2024
    zo beleef je nogal wat, maar alles kwam zo te lezen weer goed.
    Morgen een goede reis naar huis!
  4. Ina:
    27 april 2024
    Weet van alles gezien en beleefd.
  5. Elleke van Ginneken:
    28 april 2024
    Leuke dag geweest , met veel drukte ( dat is dan wel wat minder)
    En wat hilariteit links en rechts.
    Morgen weer op huis aan ook wel weer lekker.

Jouw reactie