de club van zes op stap

24 juni 2018

Zondag

Een regenachtige dag. Toch gaan we vandaag met het hele clubje op stap. Naar Spandau, naar de Zitadel. Een S-bahn rit van ruim een uur heen maar het verveelt ons volwassenen geen minuut.

In Spandau gekomen lopen door de oude stad naar de Zitadel, kijken hier hoe een mooi oud gebouw binnen verziekt kan worden met "kunst". Je moet er maar van houden en het ligt uiteraard aan het begrip wat iemand kunst vindt. Voor ons hoeft het niet maar dat zegt niets.

In een van de gebouwen is een vleermuisbunker. Hier nestelen niet alleen de vleermuizen maar in de gang hangen borden met alle wetenswaardigheden over de tig soorten vleermuizen. Dat vinden wij dan wel weer interessant en onze medereizigers van vandaag ook.

Helaas werkt het weer voor geen meter mee, het blijft miezeren, af en toe zelfs wat harder regenen maar we proberen er het beste van te maken.

Na nog hier en daar wat bekeken te hebben o.a. de Artillerie en wat historische zaken over Spandau en de Zitadel lopen we via de oude stad weer terug. De catering in de Zitadel was om 15.00 uur al gesloten dus hebben we in de "Altstad" koffie gedronken met wat lekkers te eten erbij. Dat varieerde van een pizza tot wafels met fruit en ijs tot een ijscoupe. Voor ieder wat wils. Dan weer een uurtje terug met de S-bahn.

Vanavond onze laatste gezamenlijke maaltijd en dan zit etappe Berlijn er al weer op.
Morgen, na het ontbijt, trekken we verder. Polen in. Spannend.

De 1e route richting Polen hebben we nu al verandert omdat we nog wat toeristische tips kregen voor een deel ten noorden van Berlijn.
Een klooster in Chorin, een scheepslift iets verder op weg richting Polen.
De route aanpassen is zo gedaan dus waarom zouden we niet daar gaan kijken.

Auf wiedersehen Berlin, Polen - we zijn onderweg!

1. Joyce:
    27 juni 2018
    Geen foto's van de vleermuisbunker?