Polen - dag 1

25 juni 2018

Na het ontbijt, samen met de Berlijnse vrienden, rijden we rond half 10 Berlijn uit. Het was een heerlijke week en we vonden het allemaal eigenlijk wel heel snel gegaan.

Dat snel gaan lukt niet zo heel erg best op de Duitse wegen naar enkele van onze bezienswaardigheden. De ene na de andere "Umleitung" dient zich aan. Hebben we de ene net gehad en denken we weer wat op te kunnen schieten staat de volgende al weer op het programma. Maar ja, wij zouden Jaap en Monica niet zijn als we dan ook niet een beetje eigenwijs zijn omdat er niet exact staat waar de weg dan opgebroken is dat we de gok wagen. De ene keer pakt dat goed uit en kunnen we toch de zijweg nemen die we wilden,de andere keer gokken we verkeerd en moeten we het hele takke eind terug. Ja, dat is het risico van avonturieren.
Op advies van de Berlijnse vrienden gaan we eerst naar de Scheepslift in het Finowkanaal, die een hoogteverschil van 36 meter overbrugt, indrukwekkend om te zien. Gebouwd in de beginjaren van de vorige eeuw loopt het inmiddels tegen zijn beperkingen. Grote containerschepen kunnen niet gelift worden dus wordt er naast de oude gebouwd aan een nieuwe lift die ook de dubbellaagse containerschepen kan verstouwen. Dat duurt nog wel eventjes voor dat die klaar is. Boven bekijken we alles eens goed en zien inderdaad de schepen gelift worden.

Dan gaat de reis verder naar het Kloster in Chorin. Dat valt ons wat tegen maar het zal fantastisch zijn voor concerten, qua akoestiek.

Nog zijn we Duitsland niet uit maar dat duurt niet zo lang meer. In Schwedt steken we nog een keer de Oder over en zijn in Polen. De Oder vormt de grens en zodra we de brug dus overrijden zitten we in een land dat we nog niet kennen.
Het begint al goed langs deze weg. De dames in schaarse kleding die, soms nog geen 500 meter van elkaar, doen vermoeden dat er vermoedelijk goed te verdienen is in deze tak van sport maar op het moment dat wij er 's middags langsrijden hebben ze het niet druk, althans niet zo te zien. Voordeel voor de dames - ze krijgen wel een mooi kleurtje nu het zonnetje zo lekker schijnt.

Via mooie wegen, wegen met oplapstukken en wegen waarvan wij denken dat er soms wel iets mist (bijvoorbeeld hier en daar wat stukjes asfalt) komen we langzaam vooruit. In een stadje waar we doorrijden maar wat Zloty's gehaald (pools geld) en bijna einde oefening vakantie omdat we een verkeerde afslag nemen en opeens in de categorie "idoten op de weg" belanden. Spookrijders, gelukkig loopt het goed af, met een gratis opgestoken vinger en getoeter tot een vriendelijk iemand die even wacht totdat wij een parkeerplaats opgereden zijn om te keren.

Dat hebben we ook weer gehad. Hoezo avonturiers, het begint ja pas. ;-)

Dat we ons einddoel van deze etappe niet gehaald hebben is helemaal niet belangrijk. We hebben immers al andere dingen vandaag gedaan dan die in de planning stonden.

In Strzelce Krajenskie vinden we een hotel waar we lekker eten, straks kunnen slapen en ontbijten. De hele jonge dame aan de receptie spreekt 2 woorden engels, 3 duits en de rest doen we dus maar gewoon in Nederlands. We snappen er aan beide zijden toch niets van. Gelukkig komen we met handen, voeten en iets later met Translate een heel eind. We leren ook wat Poolse woorden maar het zal vast wel een paar dagen duren voordat we het vloeiend spreken??!!

Morgen weer een reisdag, benieuwd wat we dan van Polen zien. Gatenkaas wegen weten we nu al zeker, de rest blijft nog een verrassing.

1. SaTiMaTi:
    Hallo, ihr Lieben!
    Was für ein Tag und was für ein Wetter!!!
    Besonders die Fotos aus Chorin haben uns sehr begeistert!!!
    Wir hoffen, ihr hattet eine gute Fahrt und jetzt ein zauberhaftes Quartier!?!
    Wir sagen noch einmal, es war wunderschön mit euch und sagen DANKESCHÖN für eure vielen Mitbringsel aus den Niederlanden!
    Es küsst euch jeder drei mal :-)
    und drückt euch ganz lieb! SatiMaTi
  2. Yvonneka:
    25 juni 2018
    Leuk verslag rustig aan Polen staan bekend om ruw rijden je hoeft niet alles in één keer te kunnen dobre vecere (goede avond)
  3. Hennie Hoving.:
    26 juni 2018
    Geweldig hoe jullie het omschrijven, en voelt of ik er een beetje bij ben
    met een brede glimlach wacht ik met heel veel belangstelling op jullie volgende blog.

es kusst euch jeder drei mal :-)
  4. Jaap:
    26 juni 2018
    ha ha, fijn om ook eens reacties te lezen
    net een serie fotos doorgenomen, Monica is nu met se blog bezig 😁
    groeten uit Polen
    Jaap
  5. Joyce:
    27 juni 2018
    Mijn gedachte was in eerste instantie dat jullie op een weg kwamen waar jullie een spookrijder tegen kwamen.
    Ik weet nu beter😂🤣😂🤣.

Wat een belevenissen op één dag.
    En idd de afstand is niet alles zeggend.
    De avonturen en het genieten zijn belangrijker dan de afstand.

Lekker hoor.
    Mooi genieten samen. 😘