Polen dag 14

8 juli 2018

We zitten nu nog steeds in het zelfde stadje en hetzelfde hotel, de rust hadden we blijkbaar even nodig na al die dagen reizen en zeer oplettend rijden.
De Polen denken dat ze alles kunnen op de weg, en wij willen heelhuids weer thuiskomen.
We gaan natuurlijk niet de hele dag in de kamer of op het terras zitten, dus gaan we vandaag iets "ontspannends" doen, het bezoeken van een Brouwerij museum, dat kan heel rustgevend zijn ;-)
Nu ben ik als Whiskey drinker niet zo van het bier, maar met warme dorstige dagen een lekker biertje.....hm....best wel.
Hier op het terras al iets van dat spul geproefd en het valt niet tegen, beter dan dat chemische bier van Heineken etc.
We hadden weer eens mazzel, bij aankomst bleek dat we ons hadden moeten aanmelden....ja...dat wisten we natuurlijk niet, maar de Engelssprekende jonge man liet ons toch toe, wij blij.
De rondleiding was natuurlijk in het pools...hadden we kunnen verwachten, maar een moderne brouwerij met een modern management...de gids vertelde ons nadat we vroegen waarom het alleen pools is dat zijn supervisor dat niet ziet zitten....jammer voor het poolse toerisme, een duidelijk gemiste kans.

De hele opzet van de rondleiding is zeer modern met allerlei digitale truuks en presentaties......maar wel pools....
We kregen een bonnetje voor een glas bier of flesje fris om te proeven, nou, ik rij niet met een druppel alcohol dus het werd fris, Monica proefde het bier, maar dat was niet haar ding.

Na afloop in de shop nog een kleinigheidje gekocht en maar eens door de omgeving rijden, gewoon voor de afleiding.
Ziet Monica een bordje "Fort"......nou...maar eens kijken dan.
Bleek dat een bunker te zijn uit WWII, er liepen een aantal mensen in uniform rond en er stond een oude verbindingswagen.
We mochten voor 4 zloty binnen kijken, nou dat deden we dus maar even, veel opgegraven oorlogstuig en een indruk van de indeling van de bunker.

Het leukste waren de scouts, een groepje jonge meiden in een uniform die een tijdje rondtrokken voor een tocht van 10 dagen.
Er bleek toch een soort militaire training ook aan vast te zitten, inclusief kledingcontrole ;-)
Een van de dames sprak redelijk engels en vertelde ons e.e.a..
Bleek ze twee jaar eerder via een uitruil van school een week in Groningen te zijn geweest ;-)
We hebben de boel bekeken en zijn weer verder gegaan.
Het weggetje dat we hadden gekozen kwam uiteindelijk uit bij een punt waar auto's niet verder gingen, wel veel geparkeerde auto's, bleek daar een aantal wandelpaden door de bergen te starten, hoewel mijn wandelschoenen in de kofferbak lagen toch maar omgedraaid richting hotel, we zouden een rustdag houden...;-)
Morgen gaan we weer verder...hoe en waarheen???
lees het morgenavond...
Welterusten
Jaap

1. Joyce:
    Wauw...
    De omgeving blijft mooi.
    En die scouts tien dagen training?
    Stoer hoor.

Wel fijn dat er een rust dag tussen zit.
    Af en toe even bij tanken lijkt een must.
    Anders komen jullie zwaar vermoeid thuis😂😂😂
  2. Monica:
    8 juli 2018
    Och, weet je Joyce, dan rusten we thuis uit om bij te konen van de vakantie 😁
  3. Yvonneka:
    9 juli 2018
    Wat een leuke zondag,lekker bijkomen,kamer nu wel opgeruimd of moest je het weer zelf doen Monica?bedden recht trekken kun je toch wel?Vroeg mij af of jullie ook nog naar het gebied gaan van de keramiek Boraslowice heet het geloof ik op de hoogte van Dresden.Rustig aan en tot morgen
  4. Yvonneka:
    Correctie van Boraslowice moet zijn Boleslawiec zat er dichtbij
  5. Joyce:
    9 juli 2018
    Uiteraard kun je thuis weer uitrusten.

Die groene peer en blauwe druppel zijn van glas met verlichting erachter?
  6. Monica:
    9 juli 2018
    @ Yvonneka, nee kamer niet opgeruimd. En inderdaad bed even zelf rechtgetrokken ;-)
    Weet nog niet of we naar Boleslawiec gaan maar ik zoek het op op de kaart en gooi het in de groep!
    @ Joyce, die groene peer en blauwe druppel was in de presentatieruimte van de bierbrouwerij en volgens Jaap was dat inderdaad glas. Hoe het exact werkte hebben we geen idee want de rondleiding was in het Pools. Alhoewel de gids heel goed zijn best deed om ons tussen de bedrijven door in het Engels een hoop te vertellen.
  7. Sinus en Petra:
    10 juli 2018
    Toch raar dat ze die romdleidingen niet in het Engels doen... rare jongens, die Polen! Groetjes van ons!