Berlijn fase 1

20 juni 2018

De stad Berlijn verkennen. We beginnen om half tien, na het ontbijt.

Met de tram, S-bahn naar Alexanderplatz.

Wat je zoal onderweg in zo'n S-bann ziet. We zijn al wel wat gewend van onze reizen maar ook nu toch wel weer van alles en nog wat, waaronder een "phone-junkie"? Weet het niet zeker maar lijkt er wel een beetje op. Tja……………………..

Op Alexanderplatz richting de Fernseheturm.  Niet goedkoop maar kom, we zijn er nu toch en we willen ook dit samen meemaken. Ondanks alleen ons kaartje voor het uitzichtgedeelte mogen we ook wel naar het restaurantdeel. Dat draait in ongeveer 20 minuten geheel rond en krijg je de stad te zien zoals ook vanaf het uitzichtgedeelte. Voordeel, je zit op je kont, hebt een vaste plaats en hoeft geen andere mensen voor je laten staan/gaan die een selfie willen met de stad op de achtergrond.

We besluiten een kop koffie met appeltaart/slagroom te nemen.

Kunnen we genieten van 2 zaken. Appeltaart en uitzicht. Kanonnen, dat uitzicht gaat voor een deel aan mij voorbij - ik moet me wel erg op de appeltaart concentreren. Niet vanwege de smaak, nou nee, niet echt. Meer vanwege de prijs van zo'n puntje met slagroom. Volgens mij koop ik na de vakantie gewoon een heerlijke appeltaart bij de banketbakker. Net zo duur maar dan een veul groter stuk! Jaap geeft aan dat hij toch best wel een en ander van het uitzicht heeft gezien.

Nou ja, dat is natuurlijk ook een all-round appeltaarttester!  Dus hierdoor is het multitasken deze keer niet zo moeilijk.

Ok, niet drammen. 't Is vakantie. Vort, de volgende etappe. Lopend naar museum eiland.

Nou ja, zo heet dat daar. Wat wij echter willen bekijken is de Dom.

Prachtig. Jaap onderneemt het laatste stuk (181 stufen und körperlich anstrengend) alleen.

Ik ga wel cerubijntjes en andere versierselen vastleggen. Minder vermoeiend en zeker zo leuk.

Na een uitgebreid rondje Dom pakken we  bus lijn 100. Komen we  bij allerlei mooie plekjes langs en kunnen we uitstappen waar we willen. We hebben nl. allebei een 72 Stunden Fahrkarte. En dat is voor al het openbaar vervoer. Lijkt een beetje op een HopOn - HopOff bus maar dan net ietsje anders.

Na nog een uitstapje bij de Brandenburger Tor, Der Reichstag en de Gedächtniskirche vinden we het mooi en gaan we met de U-bahn terug naar Alexanderplatz. Moesten wel even zoeken maar werden door een zeer vriendelijk ouder echtpaar (jaha, ouder dan wij!! dus ouder echtpaar)  geholpen welke U-bahn we moesten nemen naar Alexanderplatz. Meneer vond het zelfs heel normaal om ons door het hele station heen te helpen om bij de juiste roltrap uit te komen.

Heb hem heel hartelijk bedankt. Hij wilde er niets van horen toen ik steeds zei dat we ons zo wel konden redden. Nee, het was geen moeite en het zou fijn zijn als we met elkaar wat meer voor elkaar over hadden. Daar sluiten wij ons volledig bij aan. Dit was nog echt een heer!

In de S-bahn krijgen we op weg naar huis nog wat mee van Russische toeristen. Wat weten we eigenlijk niet. Ruzie??? Dronken??? Geen flauw idee, mijn Russisch is een beetje erg roestig maar het was wel veel kabaal. Ze reden tot 2 stations verderop mee en verlieten toen de S-bahn weer.

Jemig wat een rust. De jongen tegenover mij verstond blijkbaar wel Russisch want die lachte af en toe. Heb toch maar niet gevraagd wat er nou aan de hand was. Nu kunnen we onze eigen invulling eraan geven en dat maakt het dan wel weer leuk.

Nu uitrusten, koffie drinken, verslag maken en foto's uitzoeken.

Morgen Berlijn, fase 2 van de tocht door……

1. Yvonneka:
    21 juni 2018
    1e streepje op de "appelbalk"suggesties:informeer bij bezichtigen naar 65+prijzen in die landen is dat meestal een gewoonte ook al zijn jullie geen "ouder echtpaar"ciao