Polen - dag 4

28 juni 2018

Vanochtend na een stevig ontbijt weer verder met ons Polen avontuur.

Het reizen hier is op zich geen probleem 'tis even wennen met die andere weggebruikers, verkeersregels zijn voor sommigen alleen maar een formaliteit,  geen noodzaak.
Sinds ze van Lada's en Zastava's zijn overgestapt op moderne westerse (meest duitse) auto's zijn het ineens allemaal coureurs geworden.

Op onze reis komen we hoogstandjes van moderne techniek tegen, het heeft er ooit vast goed uitgezien en goed gewerkt, nu staat het te roesten en niemand die zich er aan stoort.

We komen langs een hypermoderne kerk, twee mooie torens en alles strak en spierwit.
Er omheen ook allemaal dure mooie villa's, zal vast een soort juppen wijk zijn, alles piekfijn en vooral duur.
Dat hebben we nog niet veel gezien in Polen.

Monica had een aantal bezienswaardigheden opgenomen in de route, waaronder een aantal bijzondere kerken en paleizen, nu hebben we niet veel met een geloof, maar de kerken zijn vaak erg mooi gebouwd, kunststukjes van metselwerk en gecompliceerd beeldhouw werk.

Sterkte berekeningen had men nooit van gehoord maar het staat er nog na eeuwen, dat kun je van onze moderne huizen niet zeggen.

Bij een van die kerken aangekomen bleek dat er een uitgebreide restauratie bezig was, de binnenzijde geheel in de steigers maar toch was de kerk voor erediensten te gebruiken.
Veel pracht en praal, bladgoud en schilderijen, mooie kunstig uitgehakte beelden.
Men had wat voor zijn plekjein de hemel over.

Onder het communistische bewind zijn alle kerken vervallen, er werd geen onderhoud meer gepleegd en vaak werd een gebouw voor andere doeleinden gebruikt, we zagen een aantal jaren geleden een klooster in Tepla (Tsjechië) dat door de Russen als garnizoen is gebruikt. Onvoorstelbaar hoe slecht dat er uitzag, ze zijn ruim 10 jaar bezig met restauratie.

Onderweg naar een paleis in Bialystok ging het even helemaal mis, het paleis werd gevonden maar was inmiddels een hotel geworden, voor ons dus niet toegankelijk.
Toen liet Miep….onze reisgids op het dashboard ons even zitten, ze was niet meer tot rede te brengen!
En kom dan maar eens een vreemde drukke stad uit vol van idioten die links en rechts inhalen en of vol gas rijden of vol in de ankers gaan, dus ogen te kort om de boel heel te houden.
Na een hartig woordje met Miep en met behulp van een kaart…fijn dat er verstandige mensen zoals wij zijn……hoeveel gaan er tenslotte nog met een kaart op stap? ;-) denken we weer op de goede weg te zijn maar  toen…omleiding.

Polen zijn niet alleen zuinig met asfalt, ook met bordjes….weer waren we het spoor bijster. Uiteindelijk via onverharde wegen en de bordjes die daar wel stonden toch onze volgende bestemming bereikt.
Een prachtige grote abdij…maar helaas gesloten.
Wel wat info van een vriendelijke dame meegekregen en onderdak voor de nacht gezocht. We kregen een bordje in het vizier met pokoje…dat zag er goed uit, een mooi verblijf met keuken en badkamer voor weinig geld…(we blijven Nederlanders), na ons te hebben ingericht, tassen uitgepakt etc. maar op zoek naar een hapje.
Dat kon op de hoek van de straat.
Een vreemde kaart, althans voor ons, dus maar eens gokken wat we gaan eten.
Met vriendelijke hulp van de mevrouw van het restaurant iets plaatselijks uitgezocht…
Nou…dat viel niet tegen, ondanks dat het er wat vreemd uitzag.
Dik en rond naar onze kamer terug, er moet nog een verslag komen, dat zijn we onze lezers inmiddels wel een beetje verplicht ;-)
Morgen …..weer een dag vol verrassingen, we gaan een poging doen de Abdij te bezoeken en op weg naar het oerbos nog veel meer prachtige bezienswaardigheden…
Of we in het oerbos wifi hebben???? geen idee.
Komt er niks….geen verslag….geen foto's ….dan was er geen wifi ;-)

Tot morgen…..misschien.

1. Sinus en Petra:
    28 juni 2018
    Hoi luitjes, we mogen dan wel niet reageren, maar alles wordt op de voet door ons gevolgd. Doe voorzichtig en nog veel plezier van Petra en Sinus.😄👍
  2. Yvonneka:
    29 juni 2018
    Wat een spannende dag weer lig in bed en lees jullie verslag komt mij zo bekend voor.Jaap bandencontrole????als ik het filmpje zag.......tot morgen
  3. Joyce:
    7 juli 2018
    Het mag dan een hyper moderne kerk geworden zijn, hij ziet er wel erg mooi uit. Het is geen vierkant blok geworden.