Polen dag 6

30 juni 2018

Dit is een beetje een rommel dag geworden, vanmorgen met goede moed vertrokken en de kop vol plannen.
Eerst maar eens naar het info centrum voor wat info…wat zou je er anders moeten?
Een vriendelijke dame die in redelijk verstaanbaar Engels wist te vertellen dat  er een treintje door het bos ging en dat die om 14.00 vertrok, we kochten er een kaart en gingen eerst in Bialowieza het park verkennen, hier staat een mooi oud houten huis dat in 1845 gebouwd werd voor de gouverneur van Grodno.

Het paleis dat er vlak bij stond is helaas verwoest. De bijgebouwen bestaan nog wel, uiteraard in zorgwekkende staat van onderhoud.
Dat paleis was een uitvalsbasis van een tsaar die vandaaruit op jacht ging in de bossen.

We besluiten om met de auto e.e.a. te gaan verkennen, Monica heeft flink last van het loopwerk, dus daar even rekening mee te houden.

Nou .. de wegen die door het grote woud lopen en mooi op de kaart staan aangegeven blijken voor een groot deel niet voor auto's toegankelijk te zijn.
Fietsen, wandelen etc. is allemaal mogelijk maar niet voor de auto.

We zagen tijdens onze reis overal borden met waarschuwingen voor allerlei soorten wild etc.
Maar ooit een overstekende Ooievaar gezien? wij wel...en geen bord!

We rijden nog even naar de grenspost van Wit Rusland en kijken naar de overkant, dat moet je toch even gezien hebben ;-)

We rijden nog wat rond en zorgen dat we op tijd bij het treintje zijn, dat zou een rit worden van 3 uur beloofde men ons, dat wij ons als doorgewinterde toeristen toch bij de poot lieten nemen is beschamend, dat mag gezegd.
Een ritje van een uur over een smalspoor met een luidruchtig rammelend treintje met daarvoor een blauwe rook uitbrakende diesellocomotief.

Daarna een pauze van een uur bij een picknickplaats van waaruit inheemse snacks werden verkocht, dit alles onder het "genot" van traditionele Russische muziek.
We kochten een koffie en een toch wel lekker stukje gebak (geen foto dit keer) en na een uur vertrokken we via dezelfde spoorlijn terug, ook weer een uur, al met al opgeteld precies 3 uur, dat dan weer wel.

Onderwijl bespraken we de plannen voor de komende dagen, morgen en overmorgen staat er regen in de voorspelling, dat is niet best voor buitenactiviteiten.
Het "oerbos" viel ook tegen, wat de meeste mensen verstaan onder het oerbos is gewoon een geweldig groot bos rondom , met diep daarin verscholen het bekende "Oerbos".
Echter…dat is alleen toegankelijk onder begeleiding van een gids, vertrek om 03.30 !!! en minimaal 6 personen, geschikte kleding (liefst Camo) verrekijker verplicht (is ook te huur) en dat tegen hoge kosten.
Als er geen 6 personen zijn…gaat het feest niet door!   Nou….dank je wel.

Vanavond op de kamer bespreken we een plan….
U hoort van ons…

1. Yvonneka:
    1 juli 2018
    Goedemorgen op deze zondagmorgen net verhaal gelezen plannen al klaar??misschien even niets doen misschien op maandag culturele dingen dicht was in Tsjechië zo mooi plekje zoeken en lekker niets doen Lieve groetjes
  2. Yvonneka:
    1 juli 2018
    Maandag____wasdag
  3. Joyce:
    7 juli 2018
    Wauw...
    De tsaar had een mooi optrekje.
    En de omgeving vind ik ook erg mooi.
    Rammelde het boemeltreintje erg?
  4. Monica:
    7 juli 2018