Polen - dag 8

2 juli 2018

Een rustige dag. We hadden allebei een slechte nacht vanwege een salade die we gisteren in een restaurant aten. Op zich was er met de salade en het eten helemaal niets aan de hand maar de ijsbergsla in combinatie met kruiden heeft ons vannacht flink maagklachten bezorgd.

Daarom hebben, en ook mede vanwege het miezer- en regenachtige weer, vanmorgen alleen het stadje bezocht. Een historisch oud stadje waar voor al die mooie gebouwen een hoop blik geparkeerd staat.

Je hebt het niet voor het zeggen. De kerk, het klooster waren wel de moeite waard. Jaap is nog even verder de berg opgelopen om daar de ruïne van een kasteel te bekijken maar ik durfde op de gladde ongelijke kinderkopjes de tocht naar boven niet aan.

Het stadje is blijkbaar bekend/beroemd om zijn kunstenaars en dat blijkt, er zit nagenoeg op elke hoek van de straat wel een galerij. Soms met mooie zaken, soms met dingen waarvan ik persoonlijk denk, hoe verzin je het.  (En ik het dus absoluut niet mooi vind).

We lopen ook nog even een stukje bij de rivier langs, maar er staat een stevige, koude wind. Nee met 13,5°C hebben we daar ook niet al te veel te zoeken.

In het stadje rijden ook mini busjes waar je een citytour mee kunt maken. Dat doen we toch maar niet want 2 van de te bezoeken doelen liggen nagenoeg tegenover ons tijdelijke verblijf.

Het houdt op met miezeren en omdat er in de regen niet veel aan is gaan we terug naar de kamer. Daar werkt Jaap aan de foto's en ga ik even een uurtje op één oor, in de hoop de verloren nachtrust (van de afgelopen nacht en nachten) iets in te halen.

Het heeft even wat harder geregend maar de lucht klaarde wat op en Jaap besluit om tegenover ons verblijf naar het bomenpad  (Korzeniowy Dol) te gaan.

Morgenochtend gaan we daar samen kijken, het is heel bijzonder maar we kunnen er niet veel informatie over vinden, althans niet in het Nederlands en het Pools is nog steeds een ietsje pietsje roestig. Verder dan dank je wel, alsjeblieft en tot ziens + nog 4 of 5 andere woorden komen we nog steeds niet.

Na een heerlijke rustige middag, nu het blog maken, foto's plaatsen en verder luilakken. We liggen er vroeg in vanavond.

Morgen kunnen we er hopelijk weer tegenaan. We gaan er maar vanuit dat we vannacht beter slapen.

Wordt vervolgd.

1. Yvonneka:
    2 juli 2018
    typen gaat even niet goed weet niet wat te doen dus ook nog cursus nodig
    ga straks wel verder gg vandaag
  2. Yvonneka:
    2 juli 2018
    Ben ik weer te lange nagels haha.Tony zegt dat jullie in de buurt zijn van Sobibor was een KZ goed dat jullie rust hebben genomen.jammer van het weer hier bloedheet
  3. Monica:
    3 juli 2018
    Volgens Jaap is daar bijna niets meer van over in originele staat. Alleen een gedenkteken. Rest afgebroken. Auschwitz staat wel op programma, ergens de komende week.
  4. Jaap:
    3 juli 2018
    Maar wel lief dat jullie aan ons denken 😁
    😘
    Jaap
  5. Marian:
    3 juli 2018
    Hallo Jaap en Monica, hopelijk zijn jullie vandaag weer helemaal fit en goed in staat om weer mooie dingen te ontdekken. Wel jammer van het weer, vooral met de wetenschap dat het hier in Nederland echt schitterend zomerweer is......maar ja, een mens kan niet alles hebben he :) Maar lekker genieten, ook van de rust! liefs
  6. Joyce:
    7 juli 2018
    Even bij tanken en weer door dus.
    Lekker hoor.